Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Projecten > Project 5. Universitair onderwijs in complementaire behandelwijzen

Project 5. Universitair onderwijs in complementaire behandelwijzen

Share |
De Nederlandse huisarts en specialist staan regelmatig met de mond vol tanden als de patiënt vraagt: ‘dokter, is het niets om een keer naar een alternatieve behandelaar te gaan?’ Men kan dan niets aanraden, en het antwoord is meestal: ‘dat moet u zelf maar beslissen.’Met behulp van de door IOCOB ontwikkelde onderwijsmodule, kan de toekomstige arts beter een advies geven aan de patiënt.

Om regulier werkende artsen van de toekomst beter te kunnen laten verwijzen, is onderwijs op het gebied van de diverse complementaire behandelwijzen zinvol. Elke vorm heeft immers zijn mogelijkheden en onmogelijkheden. Als een arts bijvoorbeeld weet dat er meer dan 50 studies verricht zijn naar de effecten van acupunctuur bij de tenniselleboog, waarvan het merendeel positief, kan hij gericht verwijzen.

Grote belangstelling

In 2003 is aan een van de Nederlandse universiteiten een proefonderwijs blok gegeven in de acupunctuur en de homeopathie. De belangstelling vanuit de studenten was enorm, en bij evaluatie van de blokken bleek dat men zeer tevreden was. IOCOB wil een onderwijs module laten ontwikkelen op basis van de evaluatie en de ervaring die opgedaan is. Hiervoor is het noodzakelijk onderwijsmateriaal te ontwikkelen, in de vorm van een syllabus en practicummateriaal. Een pilotproject in de periode 2003-2005 verliep inmiddels succesvol aan een Nederlandse universiteit. Studenten waren zeer enthousiast, omdat ze eindelijk inzicht hadden gekregen in de essentie van een complementaire behandelvorm (de acupunctuur).

Nu anno 2015 wordt op een aantal universiteiten keuzeblokken gegeven over complementaire behandelwijzen. Studenten blijven zeer enthousiast over dit onderwerp.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *