Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Ziekten > Artrose > Artrose en supplementen: overzicht

Artrose en supplementen: overzicht

Share |

Complementaire preparaten voor artrose en artrose pijn

Preparaat Bewijskracht

glucosamine

sterk
Normast sterk
chondroitine matig
methylsulfonylmethaan (MSM) matig
rozenbottelpoeder matig
omega-3 vetzuren matig
groenlip mosselextract zeer zwak
SAM-e matig
duivelsklauw zwak-matig
avocado-soja olie sterk
Boswellia matig 

We moeten hierbij aantekenen dat het veel gebruikte glucosamine na inname vrijwel niet in het bloed komt, en dus ondanks enkele positieve studies (en enkele negatieve studies) toch vermoedelijk minder werkzaam is dan dat men denkt.
 
En dat het in 2010 beschikbaar gekomen natuurlijke pijnstiller Normast bewezen pijnstillend is bij artrose. Zo vond men duidelijke pijnstilling, beter nog dan met NSAIDs, voor artrose in het kaakgewricht, en ook bij lage rugpijn en hernia is het middel in een grote studie bewezen effectief en veilig bevonden.
  

Tenslotte is Visolie* een mooi preparaat voor artrose en reuma, we geven hier het stuk weer van de Reuma stichting

Visolie* helpt tegen reuma en artrose (website Reumastichting)

Na jaren wetenschappelijk onderzoek mag wel gezegd worden dat het overtuigend bewezen is: visolie* heeft een gunstige uitwerking bij reumatoïde artritis (RA). De stoffen in visolie* werken als pijnstiller en ontstekingsremmer en verminderen de zwellingen van de gewrichten en de ochtendstijfheid. Bijkomend voordeel is dat door inname van visolie* het gebruik van pijnstillers (NSAID’s) vaak verlaagd kan worden.

Eskimo’s hebben geen reuma

De eerste wetenschappers kregen belangstelling voor visolie* toen geconstateerd werd dat bij Eskimo’s hart- en vaatziekten of reuma een zeldzaamheid zijn. Beide komen in de westerse wereld juist veel voor. Het opvallendste verschil was wel het voedingspatroon: Eskimo’s eten veel vis, terwijl dat in welvaartslanden juist enorm is afgenomen. De onderzoekers kwamen al snel uit bij de specifieke rol van visvetzuren als bescherming tegen hart- en vaatziekten en reuma.

Tegen welke soorten reuma helpt het?

De meeste onderzoeken op het gebied van reuma hebben zich gericht op het positieve effect van visolie* bij reumatoïde artritis (RA). Doordat het onderzoek op dit terrein goed gedocumenteerd is, wordt dit effect van visolie* inmiddels door reumatologen onderkend.

Het is aannemelijk dat visolie* ook bij andere ontstekingsreuma’s helpt.

En ook bij artrose kan visolie* gunstig werken. Artrose is zelf geen ontstekingsreuma, maar door de wrijving in het artrosegewricht, of kraakbeendeeltjes die in het gewrichtsvocht komen, gaat artrose wel vaak gepaard met ontstekingen.

Wat is visolie* eigenlijk?

Visolie* bestaat uit zogenaamde omega-3* vetzuren. Dit zijn bijzondere vetzuren met een positief effect op vele lichamelijke processen. De gunstige werking van visolie* wordt vooral toegeschreven aan de werkzame stoffen EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur).

Meervoudig onverzadigde vetzuren omega-3* alfalinoleenzuur (ALA)

eicosapentaeenzuur (EPA)

docosahexaeenzuur (DHA)

omega-6 linolzuur

Hoe werkt het?

Er zijn verschillende verklaringen, op verschillende niveau’s in het lichaam, voor de positieve werking van visolie. Voor wat betreft reuma luidt de minst ingewikkelde en meest aannemelijke theorie als volgt: visolie* beïnvloedt de samenstelling van de zogenaamde prostaglandinen. Dit zijn stoffen in onze cellen die een rol spelen bij ontstekingen.

Prostaglandinen worden samengesteld uit vetzuren die in onze celwanden zitten. En afhankelijk van welke soort vetzuren er in die celwanden zitten, zijn prostaglandinen ontstekingsbevorderend of juist ontstekingsremmend. Prostaglandinen van verzadigd vetzuur bevorderen ontstekingen, terwijl prostaglandinen uit onverzadigde vetzuren de ontstekingen juist remmen. Het sterkst werkzaam als ontstekingsremmer zijn de omega-3* vetzuren EPA en DHA.

Zitten omega-3* vetzuren ook in plantaardige producten?

Ja, dat klopt. Alfa-linoleenzuur (ALA) is ook een omega-3* vetzuur en komt voor in verschillende groentesoorten, noten en zaden. Uit ALA kan ons lichaam zelf EPA en DHA maken. Maar die omzetting verloopt niet bij iedereen even goed. De meest zekere manier om EPA en DHA voldoende binnen te krijgen is dus via vis of visoliecapsules.

Welke hoeveelheid is het beste?

Het Voedingscentrum adviseert voor een goede gezondheid één tot twee porties vette vis per week. Een portie is 200 gram vis per persoon.

Voor wie geen vis wil eten of zeker wil zijn van de juiste (of hogere) dosering zijn visoliecapsules een goed alternatief.

Let u vooral op de hoeveelheid EPA en DHA die in de visolie* zit. De minimaal aanbevolen hoeveelheid is 200 mg EPA/DHA per dag. De maximale hoeveelheid die veilig wordt geacht is 1.000 mg EPA/DHA totaal per dag.

Let op: Vaak moet u even rekenen om erachter te komen hoeveel EPA en DHA er in visolie* zit. Dit staat meestal in een percentage aangegeven, bijvoorbeeld: deze visolie* bevat 20 % EPA en 13% DHA (samen dus 33%). Bij dit voorbeeldmerk zou u dus dagelijks ca. 600 mg visolie* moeten nemen, want daarvan is éénderde EPA+DHA, dat is 200 mg, de minimaal aanbevolen dosering. Vaak moet u even rekenen om erachter te komen hoeveel EPA en DHA er in visolie* zit. Dit staat meestal in een percentage aangegeven, bijvoorbeeld: deze visolie* bevat 20 % EPA en 13% DHA (samen dus 33%). Bij dit voorbeeldmerk zou u dus dagelijks ca. 600 mg visolie* moeten nemen, want daarvan is éénderde EPA+DHA, dat is 200 mg, de minimaal aanbevolen dosering.

 

Hoge doseringen in onderzoek

In de meeste wetenschappelijke onderzoeken naar de werking van visolie* wordt een veel hogere dosering (1000 tot 3000 mg EPA/DHA per dag) gebruikt. Toch kunt u zich vooralsnog het beste houden aan de maximale dosering van het Voedingscentrum (1000 mg EPA/DHA per dag).

Hoe zit het met gif in vis? 

Vis kan relatief hoge gehaltes giftige stoffen als dioxines en pcb’s bevatten. In Nederland is de controle relatief goed. Bij een gevarieerde visconsumptie en een gemiddelde hoeveelheid (ca. 400 gram vis per week) mag u ervan uitgaan dat er niet of nauwelijks verhoogde gezondheidsrisico’s zijn. 

Wat is een goed supplement?

De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de mate van vervuiling van visoliecapsules met drie kankerverwekkende stoffen: benzo(a)pyreen, dioxinen en pcb’s.

Alleen bij de merken Axium, Pharma Nord en Triomar werd benzo(a)pyreen aangetroffen. Al bleven de gehaltes onder de Europese norm. Bij Axium werden als enige ook dioxinen aangetroffen.

Bijna alle merken bevatten kleine hoeveelheden pcb’s, op twee merken na: Arctic Essence en Solgar die helemaal ‘schoon’ waren.

In: Gezondgids, mei 2005. U kunt deze gids opvragen bij de Consumentenbond http://www.consumentenbond.nl/, telefoon: (070) 445 45 45).

Wanneer kan ik effect verwachten?

De stoffen EPA en DHA moeten eerst worden ‘ingebouwd’ in de celwanden, voordat het effect merkbaar is. In de regel is duurt dat proces een week of 12.

Zijn er bijwerkingen? 

Visolie* wordt over het algemeen goed opgenomen en goed verdragen zonder bijwerkingen. Wel kan het zijn dat vanaf enkele grammen per dag (
dus bij een hogere dan maximaal geadviseerde dosering) de bloedstolling minder goed verloopt en de kans op bloedingen toeneemt.

Welke soorten vette vis kan ik het beste eten?

Vooral de vette vissoorten leveren veel omega-3* vetzuren. De beste bronnen met veel EPA en DHA die ook zijn goedgekeurd door de VISwijzer zijn: ansjovis, forel, haring, makreel, sardines, sprot en Noord-Amerikaanse zalm. Gemiddeld vet zijn baars, bokking, garnalen, krab, kreeft, mosselen, schar, schelvis, schol, tonijn, .

Een lekkerbekje, vissticks of kibbeling zijn vooral vet door het frituren, maar ze bevatten helaas weinig omega-3* vetzuren.


Waarom wordt visolie* niet als medicijn voorgeschreven?

In de farmaceutische industrie kent men enorme winstmarges op geneesmiddelen, waardoor het mogelijk is veel reclame te maken voor een bepaald middel. Visolie* geeft de industrie geen mogelijkheden tot enorme winstmarges, omdat er geen patent op ‘gewone’ voedingsstoffen is aan te vragen. Daardoor is er geen geld voor een brede marketing van visolie, en daardoor blijven veel voorschrijvers onbekend met de medische mogelijkheden van deze voedingsstof. Bovendien zijn de meeste artsen in Nederland niet of nauwelijks bekend met de werking van voeding, al neemt de belangstelling wel toe.

Hoe dan ook, op dit moment zal een arts bij RA sneller een recept uitschrijven voor pijnstillers als NSAID’s dan voor een combinatie van pijnstillers en visolie. Ook al zal de patiënt vaak beter varen bij de laatste behandeling.

Conclusie

Visolie* heeft een gunstig effect op de symptomen van RA en naar verwachting ook op andere ontstekingsreuma’s en artrose. Het wekelijks eten van vis of het slikken van visoliecapsules is daardoor zeker aan te raden voor patiënten met RA. Vanaf drie maanden is daarvan effect te verwachten. Visolie* kan de reguliere medicatie niet vervangen, maar na enige tijd aanvullend gebruik wel zorgen voor een lagere dosering van die medicatie. Doet u dat wel altijd in overleg met uw arts of reumatoloog.

Meest recente bronnen:

Marine oils for anti-inflammatory effect – time to take stock. Cleland et al. Journal of rheumatology, 2006 feb, 33(2), 207-9.

Diet and Rheumatoid Arthritis: a review of the literature. Stamp et al. Vol. 35, issue 2, pages 77 – 94, oct. 2005.

Supplementation of fish oil and olive oil in patients with rheumatoid arthritis. Berbert et al. in: Nutrition 21 (2005) 131 – 136.

Berichten

  1. nynke zegt:

    ik zou graag meer willen weten over het wetenschappelijke bewijs van visolie, zijn hier ook sites over> Ik zou het graag willen weten 🙂

  2. aukje zegt:

    ik zou graag aan een “medicijn” willen komen waarin advocado-soja-olie zit. Kunt u mij hieraan helpen?

    Alvast vriendelijk bedankt.

    aukjevankeulen@hetnet.nl

  3. Prema van Harte zegt:

    is levertraan ook ‘visolie’?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *