Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde

IOCOB

Home > Andere behandelwijzen > Biologisch > Welke vitamine B12 moet ik kiezen

Welke vitamine B12 moet ik kiezen

Share |

B12 molecuul

B12 molecuul

De consument wordt het tegenwoordig niet heel makkelijk gemaakt. Er is enorm veel informatie op het internet te vinden over vitamines in het algemeen en ook over vitamine B12. De werkzame vitamine B12 vorm is cobalamine. Cobalamine zit in verschillende B12 preparaten, bijvoorbeeld als methylcobalamine, hydroxycobalamine, adenosylcobalamine en als cyanocobalamine. Welke van deze vormen je ook tot je neemt, je lichaam maakt er op een bijzonder makkelijke wijze cobalamine van, zonder inspanning. Het maakt dus voor je lichaam niet uit welke vorm vitamine B12 je tot je neemt.

Met de laatste vorm is wel het meest onderzoek gedaan, en bovendien het meest langdurig onderzoek gedaan. De veiligheid van cyanocobalamine en de biologische werking ervan is dan ook gedocumenteerd in enorm veel wetenschappelijke literatuur.

De meeste vitaminepreparaten hebben dan ook gekozen voor deze vorm van vitamine B12, te meer omdat van deze vorm bekend is dat het stabiel blijft gedurende langere tijd. Dat wil zeggen dat het in een capsule of in een tablet aanwezig blijft, en niet binnen enkele maanden verdwijnt door afbraak.

Beter methylcobalamine, hydroxycobalamine, adenosylcobalamine?

Zeker niet!
Je leest soms verhalen dat je beter methylcobalamine, hydroxycobalamine, adenosylcobalamine kan gebruiken. Wat zijn de argumenten daarvoor? Die argumenten zijn flinterdun, en hebben geen wetenschappelijke grond. Een van de meest gehoorde argumenten is, dat methylcobalamine beter opneembaar zou zijn, maar boeiend genoeg zijn er enorm veel studies die de opname van B12 als cyanocobalamine onderzocht hebben (meer dan 100), en in PubMed zijn er geen studies die de biologische beschikbaarheid van bijvoorbeeld methylcobalamine rapporteren.

Alle verhalen die u op het internet aantreft dat andere vormen van B12 ‘beter’ zijn dan de klassieke cyanocobalamine zijn ingegeven door marketing en gewin, ons inziens is er niet een wetenschappelijk argument waaruit het voordeel zou blijken van andere vormen.

Vooralsnog is het dus het beste om gewoon B12 te nemen op basis van cyanocobalamine: dat is het meest onderzocht, en daarvan weten we dus precies dat grote hoeveelheden, lang ingenomen ook veilig zijn. En het verhaal dat het cyano zo slecht voor je zou zijn dan? Dan zijn appels en soja ook slecht, want die bevatten vergelijkbare hoeveelheden. Laat je niet gek maken door dit soort verhalen, ze zijn alleen maar op hete lucht gebaseerd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *