complementaire en alternatieve geneeskunde
|
|
Meest gebruikte behandelwijzen
Fytotherapie
Koffie vermindert galsteenlijden
| Koffie vermindert galsteenlijden |
|
Een paar grote onderzoeken zijn gedaan naar het drinken van koffie en de relatie tot pijnaanvallen door galstenen. Het blijkt dat bij het drinken van 2 tot 4 kopjes koffie per dag minder pijnaanvallen optreden door galstenen. Het eerste grote onderzoek volgde 4 jaar lang meer dan 46.000 mannen. Uit dit onderzoek bleek dat bij het drinken van 2 a 3 kopjes koffie per dag de kans op een galsteen-pijnaanval bijna met de helft verminderde.[1] Gedecafeinieerde koffie had geen effect. Ook bij een groep van meer dan 88.000 vrouwen bleek caffeine een gunstig effect te hebben op de symptomen van galsteenziekten.[2] Een ander onderzoek bevestigde deze resultaten.[2] Referenties[1]: Leitzmann MF, Willett WC, Rimm EB, Stampfer MJ, Spiegelman D, Colditz GA, Giovannucci E. | A prospective study of coffee consumption and the risk of symptomatic gallstone disease in men. | JAMA. | 1999 Jun 9;281(22):2106-12. [2]: Leitzmann MF, Stampfer MJ, Willett WC, Spiegelman D, Colditz GA, Giovannucci EL. | Coffee intake is associated with lower risk of symptomatic gallstone disease in women. | Gastroenterology. | 2002 Dec;123(6):1823-30. [3]: Leitzmann MF, Stampfer MJ, Willett WC, Spiegelman D, Colditz GA, Giovannucci EL. | Coffee intake is associated with lower risk of symptomatic gallstone disease in women. | Gastroenterology. | 2002 Dec;123(6):1823-30.
Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/ |
||
|
|
| Bezoekers? |
|---|
| We hebben 40 gasten online |
|
Onze sponsor
Uw advertentie hier? |
|
|
|
|
van complementaire behandelwijzen. Alle rechten voorbehouden.
