Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde
Beoordeling
Definities
Maatschappij
Kosteneffectief
Science
Onderwijs
Student
Politiek
Gezondheidscolumn
Ziekten
AIDS en HIV
Alzheimer
Angst en Depressie
Artrose
Astma
Beroerte
Burnout
Candida
Cholesterol
Chronische pijn
Crohn
Depressie
Diabetes
Dystrofie
Eczeem
Fibromyalgie
Hartproblemen
Hoge Bloeddruk
Hooikoorts
Kanker
Migraine en hoofdpijn
Multiple sclerose
Parkinson
Prostaatvergroting
Reuma
RSI
Slaapproblemen
Vermoeidheid
Vrouwenziekten
Meest gebruikte behandelwijzen
Acupunctuur
Manuele Therapie
Supplementen
Homeopathie
Fytotherapie
Natuurgeneeswijze
Antroposofie
Andere behandelwijzen
Energetisch
Bioresonantie
Traditioneel
Biologisch
Manipulaties
Lichaamswerk
Meditatie
Hypnose
Yoga
Qigong
Biofeedback
Overige
Boekbespreking
Spreuken
Tegengif
Documenten
TV programma Uitgedokterd
Engish Articles
DISCLAIMER
Home arrow Meest gebruikte behandelwijzen arrow Fytotherapie arrow Soja eiwit zinloos voor botopbouw
Soja eiwit zinloos voor botopbouw
Share |
hip_bone_human.gifSoja eiwit is zinloos voor botopbouw bij postmenopauzale vrouwen. In een grote studie die 2 jaar duurde kregen meer dan 200 vrouwen of soja eiwitten met of zonder isoflavonen, of een controle behandeling. Er werden geen significante effecten gevonden tussen de groepen. In alle groepen nam de botdichtheid af. Dit werd o.a. duidelijk aan de metingen die gedaan werden aan de heupkop.

De conclusie was:

Twenty-five grams of soy protein with 90 mg of isoflavones has no added benefit in preventing bone loss or improving physical performance. [1]

Dit komt niet als een totale verassing, want onze eigen Nederlandse onderzoekers van het Utrechtse Julius instituut beschreven in 2004 de resultaten van een vergelijkbaar onderzoek, met ook negatieve resultaten:

This double-blind randomized trial does not support the hypothesis that the use of soy protein supplement containing isoflavones improves cognitive function, bone mineral density, or plasma lipids in healthy postmenopausal women when started at the age of 60 years or later.  [2]

Deze resultaten betekenen niet dat sojaproducten geen werking hebben. Op ander terrein, de bloedvetten, worden regelmatig wel positieve effecten gevonden. [3] [4]


Referenties

[2]: Kreijkamp-Kaspers S, Kok L, Grobbee DE, de Haan EH, Aleman A, Lampe JW, van der Schouw YT. | Effect of soy protein containing isoflavones on cognitive function, bone mineral density, and plasma lipids in postmenopausal women: a randomized controlled trial. | JAMA. | 2004 Jul 7;292(1):65-74.
[3]: Taku K, Umegaki K, Sato Y, Taki Y, Endoh K, Watanabe S. | Soy isoflavones lower serum total and LDL cholesterol in humans: a meta-analysis of 11 randomized controlled trials. | Am J Clin Nutr. | 2007 Apr;85(4):1148-56.
[4]: Zhan S, Ho SC. | Meta-analysis of the effects of soy protein containing isoflavones on the lipid profile. | Am J Clin Nutr. | 2005 Feb;81(2):397-408.

Share |

Commentaar
Schrijf commentaar
Naam:
Onderwerp:
Security Image

Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/

 
© Copyright 2012 Stichting voor innovatief onderzoek en onderwijs
van complementaire behandelwijzen. Alle rechten voorbehouden.