Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde
Beoordeling
Definities
Maatschappij
Kosteneffectief
Science
Onderwijs
Student
Politiek
Gezondheidscolumn
Ziekten
AIDS en HIV
Alzheimer
Angst en Depressie
Artrose
Astma
Beroerte
Burnout
Candida
Cholesterol
Chronische pijn
Crohn
Depressie
Diabetes
Dystrofie
Eczeem
Fibromyalgie
Hartproblemen
Hoge Bloeddruk
Hooikoorts
Kanker
Migraine en hoofdpijn
Multiple sclerose
Parkinson
Prostaatvergroting
Reuma
RSI
Slaapproblemen
Vermoeidheid
Vrouwenziekten
Meest gebruikte behandelwijzen
Acupunctuur
Manuele Therapie
Supplementen
Homeopathie
Fytotherapie
Natuurgeneeswijze
Antroposofie
Andere behandelwijzen
Energetisch
Bioresonantie
Traditioneel
Biologisch
Manipulaties
Lichaamswerk
Meditatie
Hypnose
Yoga
Qigong
Biofeedback
Overige
Boekbespreking
Spreuken
Tegengif
Documenten
TV programma Uitgedokterd
Engish Articles
DISCLAIMER
Home arrow Gezondheidscolumn arrow Richtlijnen vezelrijk eten flinterdunne basis!
Richtlijnen vezelrijk eten flinterdunne basis!
Share |

Richtlijnen hoe te eten bij een darmaandoening, de diverticulosis, berusten niet op wetenschappelijk bewijs. Chirurgen van het AMC onderzochten of het advies om extra voedingsvezels te gebruiken bij divertikels van het colon, zinvol is, zoals de richtlijnen aanbevelen. Nee dus. De richlijnen zweven geheel boven de wateren!.

De gegevens zijn flinterdun, concluderen ze in hun systematische review in International Journal of Colorectal Disease (2011; epub 16 september).  En we citeren het Nederlands Tijdschrift (Oktober 2011) voor Geneeskunde hierover:

Slechts 3 RCT’s en 1 patiëntcontrole-onderzoek naar het effect van voedingsvezels op de symptomen van diverticulose zijn er, en deze waren allemaal van hooguit matige kwaliteit. Wat betreft de preventie van nieuwe episodes van diverticulitis voldeed zelfs geen enkele studie aan de gestelde kwaliteitscriteria.

De 4 studies onderzochten verschillende vezelsupplementen: zemelen, psylliumzaad, methylcellulose of een ongespecificeerd vezelrijk dieet. De uitkomstmaten waren steeds gebaseerd op subjectieve symptomen in plaats van objectieve uitkomsten, zoals het hernieuwd optreden van diverticulitis. Bovendien hadden alle studies een beperkte groepsgrootte.

Alle 4 gevonden richtlijnen, gepubliceerd tussen 1999 en 2007, raadden het gebruik van vezels aan ter behandeling van de symptomen of ter preventie van opvlammingen van diverticulitis. De richtlijnen citeren daarbij eveneens alleen studies van matige kwaliteit. 

 

Boeiend: weer een voorbeeld over de geringe EBM-basis van onze richtlijnen......Hoe wetenschappelijk zijn we eigenlijk?

Bron 

Ned Tijdschr Geneeskd. 2011;155:C1095 Nieuws Geen bewijs voor vezeldieet bij diverticulose. Lucas Maillette de Buy Wenniger 

Share |

Commentaar
Schrijf commentaar
Naam:
Onderwerp:
Security Image

Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/

 
© Copyright 2012 Stichting voor innovatief onderzoek en onderwijs
van complementaire behandelwijzen. Alle rechten voorbehouden.