complementaire en alternatieve geneeskunde
|
|
Ziekten
Hartproblemen
Pure Chocolade Significante effecten bij hartpatienten!
| Pure Chocolade Significante effecten bij hartpatienten! |
Mooi nieuws voor chocolade liefhebbers. Dat wil zeggen pure chocolade liefhebbers. We wisten al dat de flavenoiden in donkere chocolade een positieve bijdrage kunnen leveren aan onze gezondheid. Maar nog nooit in de geschiedenis van de geneeskunde rond chocolade is zo duidelijk gemaakt dat dit genotsmiddel zo een bijzondere werkzaamheid heeft! Een maar...sommige chocolade producenten halen de bitterstoffen uit de chocolade, en daar zit nu juist de 'spirit' in. En hoe minder suiker, hoe beter bleek uit een studie uit juli 2008!
In een dubbelblinde proef met pure chocolade versus chocolade zonder cacao erin, bleek de donkere chocolade bij harttransplantatie patienten significante en direct meetbare effecten te hebben op hart en bloedplaatjes. [1]. Bij 22 patienten die een harttransplantatie hadden ondergaan werd de functie van de kransslagaders en de bloedplaatjes getest. Bij de donkere chocolade bleek de toename van de diameter van de kransslagaders significant te meten te zijn, van 2.36+/-0.51 naar 2.51+/-0.59 mm, P<0.01, terwijl de andere chocolade geen enkel meetbaar effect had! Ook bleek de beweeglijkheid van de kransslagaders verbeterd te zijn, en nam de kleverigheid van de bloedplaatjes meetbaar af! Van 4.9+/-1.1% to 3.8+/-0.8% (P=0.04). In de controle groep was geen effect meetbaar. We citeren de auteurs: Dark chocolate induces coronary vasodilation, improves coronary vascular function, and decreases platelet adhesion 2 hours after consumption. These immediate beneficial effects were paralleled by a significant reduction of serum oxidative stress and were positively correlated with changes in serum epicatechin concentration. Deze studie bevestigt eerdere studies, die ook dit soort positieve effecten rapporteerden. [2] [3] [4] [5] Als sceptici van de complementaire geneeskunde steeds roepen dat het allemaal berust op placebo effect, misschien volgende keer een donker chocolaatje bij de thee? Nieuwe gegevens anno 2008Bij 45 gezonde vrijwilligers bleek uit een studie die juli 2008 gepubliceerd werd, dat de functie van het endotheel, de binnenkant van de bloedvaten duidelijk en meetbaar verbeterde na donkere chocolade, in vergelijking met placebo! [6] Voor de insiders de meetgegevens: Solid dark chocolate and liquid cocoa ingestion improved endothelial function (measured as flow-mediated dilatation) compared with placebo (dark chocolate: 4.3 +/- 3.4% compared with -1.8 +/- 3.3%; P < 0.001; sugar-free and sugared cocoa: 5.7 +/- 2.6% and 2.0 +/- 1.8% compared with -1.5 +/- 2.8%; P < 0.001). Blood pressure decreased after the ingestion of dark chocolate and sugar-free cocoa compared with placebo (dark chocolate: systolic, -3.2 +/- 5.8 mm Hg compared with 2.7 +/- 6.6 mm Hg; P < 0.001; and diastolic, -1.4 +/- 3.9 mm Hg compared with 2.7 +/- 6.4 mm Hg; P = 0.01; sugar-free cocoa: systolic, -2.1 +/- 7.0 mm Hg compared with 3.2 +/- 5.6 mm Hg; P < 0.001; and diastolic: -1.2 +/- 8.7 mm Hg compared with 2.8 +/- 5.6 mm Hg; P = 0.014). Endothelial function improved significantly more with sugar-free than with regular cocoa (5.7 +/- 2.6% compared with 2.0 +/- 1.8%; P < 0.001).
Referenties[1]: Flammer AJ, Hermann F, Sudano I, Spieker L, Hermann M, Cooper KA, Serafini M, Lüscher TF, Ruschitzka F, Noll G, Corti R. | Dark chocolate improves coronary vasomotion and reduces platelet reactivity. | Circulation. | 2007 Nov 20;116(21):2376-82. Epub 2007 Nov 5. [2]: Heiss C, Finis D, Kleinbongard P, Hoffmann A, Rassaf T, Kelm M, Sies H. | Sustained increase in flow-mediated dilation after daily intake of high-flavanol cocoa drink over 1 week. | J Cardiovasc Pharmacol. | 2007 Feb;49(2):74-80. [3]: Wang-Polagruto JF, Villablanca AC, Polagruto JA, Lee L, Holt RR, Schrader HR, Ensunsa JL, Steinberg FM, Schmitz HH, Keen CL. | Chronic consumption of flavanol-rich cocoa improves endothelial function and decreases vascular cell adhesion molecule in hypercholesterolemic postmenopausal women. | J Cardiovasc Pharmacol. | 2006;47 Suppl 2:S177-86; discussion S206-9. [4]: Heiss C, Kleinbongard P, Dejam A, Perré S, Schroeter H, Sies H, Kelm M. | Acute consumption of flavanol-rich cocoa and the reversal of endothelial dysfunction in smokers. | J Am Coll Cardiol. | 2005 Oct 4;46(7):1276-83. [5]: Heptinstall S, May J, Fox S, Kwik-Uribe C, Zhao L. | Cocoa flavanols and platelet and leukocyte function: recent in vitro and ex vivo studies in healthy adults. | J Cardiovasc Pharmacol. | 2006;47 Suppl 2:S197-205; discussion S206-9. [6]: Faridi Z, Njike VY, Dutta S, Ali A, Katz DL. | Acute dark chocolate and cocoa ingestion and endothelial function: a randomized controlled crossover trial. | Am J Clin Nutr. | 2008 Jul;88(1):58-63.
Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/ |
||
|
|
| Bezoekers? |
|---|
| We hebben 32 gasten online |
|
Onze sponsor
Uw advertentie hier? |
|
|
|
|
van complementaire behandelwijzen. Alle rechten voorbehouden.
Mooi nieuws voor chocolade liefhebbers. Dat wil zeggen pure chocolade liefhebbers. We wisten al dat de flavenoiden in donkere chocolade een positieve bijdrage kunnen leveren aan onze gezondheid. Maar nog nooit in de geschiedenis van de geneeskunde rond chocolade is zo duidelijk gemaakt dat dit genotsmiddel zo een bijzondere werkzaamheid heeft! Een maar...sommige chocolade producenten halen de bitterstoffen uit de chocolade, en daar zit nu juist de 'spirit' in. En hoe minder suiker, hoe beter bleek uit een studie uit juli 2008!
