Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde
Beoordeling
Definities
Maatschappij
Kosteneffectief
Science
Onderwijs
Student
Politiek
Gezondheidscolumn
Ziekten
AIDS en HIV
Alzheimer
Angst en Depressie
Artrose
Astma
Beroerte
Burnout
Candida
Cholesterol
Chronische pijn
Crohn
Depressie
Diabetes
Dystrofie
Eczeem
Fibromyalgie
Hartproblemen
Hoge Bloeddruk
Hooikoorts
Kanker
Migraine en hoofdpijn
Multiple sclerose
Parkinson
Prostaatvergroting
Reuma
RSI
Slaapproblemen
Vermoeidheid
Vrouwenziekten
Meest gebruikte behandelwijzen
Acupunctuur
Manuele Therapie
Supplementen
Homeopathie
Fytotherapie
Natuurgeneeswijze
Antroposofie
Andere behandelwijzen
Energetisch
Bioresonantie
Traditioneel
Biologisch
Manipulaties
Lichaamswerk
Meditatie
Hypnose
Yoga
Qigong
Biofeedback
Overige
Boekbespreking
Spreuken
Tegengif
Documenten
TV programma Uitgedokterd
Engish Articles
DISCLAIMER
Home arrow Ziekten arrow Hartproblemen arrow Vitamine D voor het hart
Vitamine D voor het hart
Share |

Het voorschrijven van statines is natuurlijk in zwang, maar komt steeds meer onder druk te staan. Dagelijks een Mediteraan dieet, elke dag ten minste een half uur wandelen, een sardientje in olijfolie is vaak zinvoller dan een statine. Nu komt er nog iets anders gemakkelijks erbij. Gewoon vitamine D (D3). "Vitamin D deficiency is an unrecognized, emerging cardiovascular risk factor, which should be screened for and treated," volgens Dr James H. O'Keefe, M.D., cardioloog en directeur van het instituut voor Preventive Cardiology at the Mid America Heart Institute, Kansas City, MO. "Vitamin D is easy to assess, and supplementation is simple, safe and inexpensive."

In een overzichtsartikel van 9 December 2008,  in the Journal of the American College of Cardiology (JACC),  geven de artsen de aanbeveling om te kijken naar vitamine D niveaus in het bloed van patienten met hart- en vaatziekten, omdat dat vaak te laag is. Vitamine D kan makkelijk ingenomen worden en heeft vermoedelijk een voorkomend effect op aandoeningen van hart en vaten. Meer studies ondersteunen dit idee. [1]

Maar er zijn nog geen grote studies die dat ondersteunen, en dat zal nog wel jaren duren.

Vergelijkbare gegevens wijzen erop dat een te laag vitamine D gehalte ook hoge bloeddruk zou kunnen veroorzaken. [2]

Omdat er geen zogenaamde prospectieve studies zijn, een oranje-groen stoplicht voor vitamine D suppletie bij hart en vaatziekten. Overleg altijd met uw arts en laat eventueel uw vitamine D3 gehalte van het bloed bepalen.


Referenties

[1]: Michos ED, Melamed ML. | Vitamin D and cardiovascular disease risk. | Curr Opin Clin Nutr Metab Care. | 2008 Jan;11(1):7-12.

Share |

Commentaar
Schrijf commentaar
Naam:
Onderwerp:
Security Image

Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/

 
© Copyright 2012 Stichting voor innovatief onderzoek en onderwijs
van complementaire behandelwijzen. Alle rechten voorbehouden.