Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde
Beoordeling
Definities
Maatschappij
Kosteneffectief
Science
Onderwijs
Student
Politiek
Gezondheidscolumn
Ziekten
AIDS en HIV
Alzheimer
Angst en Depressie
Artrose
Astma
Beroerte
Burnout
Candida
Cholesterol
Chronische pijn
Crohn
Depressie
Diabetes
Dystrofie
Eczeem
Fibromyalgie
Hartproblemen
Hoge Bloeddruk
Hooikoorts
Kanker
Migraine en hoofdpijn
Multiple sclerose
Parkinson
Prostaatvergroting
Reuma
RSI
Slaapproblemen
Vermoeidheid
Vrouwenziekten
Meest gebruikte behandelwijzen
Acupunctuur
Manuele Therapie
Supplementen
Homeopathie
Fytotherapie
Natuurgeneeswijze
Antroposofie
Andere behandelwijzen
Energetisch
Bioresonantie
Traditioneel
Biologisch
Manipulaties
Lichaamswerk
Meditatie
Hypnose
Yoga
Qigong
Biofeedback
Overige
Boekbespreking
Spreuken
Tegengif
Documenten
TV programma Uitgedokterd
Engish Articles
DISCLAIMER
Home arrow Meest gebruikte behandelwijzen arrow Natuurgeneeswijze arrow Vezelrijke voeding beschermt niet tegen darmkanker
Vezelrijke voeding beschermt niet tegen darmkanker
Share |
Persbericht december 2005:

Voeding met veel vezels beschermt niet tegen dikke darmkanker. Alleen zeer vezelarm eten is mogelijk schadelijk. Dat concluderen voedingswetenschappers van de Harvard-universiteit. Wat niet vermeld werd is dat dit soort onderzoek zich altijd maar met een deelvraag bezig houdt, en dat de vraag of vezelrijke voeding voor de gezondheid als geheel goed is, niet beantwoord wordt. Het kan heel goed zijn dat vezelrijke voeding wel goed is voor bijvoorbeeld hart en bloedvaten. Uiteindelijk denken we dat het eten van veel fruit en groente, veel vis en weinig rood vlees het beste is wat je kan doen. Glaasje rode wijn en olijfolie in de sla. Het Mediterane dieet volgen dus!

De Amerikanen publiceerden hun 'review' in het medische tijdschrift Journal of the American Medical Association (JAMA). De veronderstelling dat voedingsvezels beschermen tegen darmkanker stamt uit de jaren zestig van de vorige eeuw, maar is sindsdien onderwerp van discussie. Het voedingscentrum in Den Haag kent aan vezels een beschermend effect toe, vooral vanwege een uitgebreid Europees onderzoek dat twee jaar geleden tot die conclusie kwam. Andere studies vonden dat effect echter niet.

De Harvard-studie ondersteunt de gedachte dat vezelrijk eten geen dikke darmkanker voorkomt. De Amerikaanse wetenschappers combineerden 13 bevolkingsonderzoeken naar dieet en darmkanker, waarin in totaal ruim zevenhonderdduizend mensen in Europa en de Verenigde Staten minstens zes jaar werden gevolgd.
Mensen die veel vezels aten, kregen niet minder dikkedarmkanker. Alleen het eten van zeer weinig vezels vergrootte de kans op kanker in deze studie. Deze groep at minder dan 10 gram voedingsvezels per dag, terwijl de gemiddelde Nederlander 24 gram per dag eet. Mogelijk beschermt vezelrijk eten wel enigszins tegen rectumkanker, een zeldzamere vorm van darmkanker.
De onderzoekers waarschuwen dat hun resultaten geen vrijbrief zijn om vezelrijk voedsel te vermijden. Voedingsmiddelen die veel vezels bevatten (vooral groente, fruit en graanproducten) hebben wel andere gezondheidsvoordelen. Vooral het gunstige effect van groente en fruit tegen hart- en vaatziekten is bekend.
Bevolkingsonderzoek naar voeding en kanker wordt bemoeilijkt vanwege de onnauwkeurigheid waarmee proefpersonen bijhouden wat ze eten, en de vele factoren die de resultaten vertroebelen. Zo hebben mensen die vezelarm eten ook vaak andere ongezonde eetgewoontes. Het Amerikaanse onderzoek is relatief betrouwbaar omdat proefpersonen eerst bijhielden wat ze aten, waarna na enkele jaren het aantal kankergevallen werd geteld. In sommige andere studies moesten patiënten hun eetpatroon achteraf inschatten.

bron: NRC, 15 december 2005

Welis het natuurlijk relevant dat vezelwijke voeding wel een vermindering lijkt te brengen in de kans op hart- en vaatziekten.

Literatuur

Gerelateerde artikelen

Share |

Commentaar
Schrijf commentaar
Naam:
Onderwerp:
Security Image

Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/

 
© Copyright 2012 Stichting voor innovatief onderzoek en onderwijs
van complementaire behandelwijzen. Alle rechten voorbehouden.