Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde
Beoordeling
Definities
Maatschappij
Kosteneffectief
Science
Onderwijs
Student
Politiek
Gezondheidscolumn
Ziekten
AIDS en HIV
Alzheimer
Angst en Depressie
Artrose
Astma
Beroerte
Burnout
Candida
Cholesterol
Chronische pijn
Crohn
Depressie
Diabetes
Dystrofie
Eczeem
Fibromyalgie
Hartproblemen
Hoge Bloeddruk
Hooikoorts
Kanker
Migraine en hoofdpijn
Multiple sclerose
Parkinson
Prostaatvergroting
Reuma
RSI
Slaapproblemen
Vermoeidheid
Vrouwenziekten
Meest gebruikte behandelwijzen
Acupunctuur
Manuele Therapie
Supplementen
Homeopathie
Fytotherapie
Natuurgeneeswijze
Antroposofie
Andere behandelwijzen
Energetisch
Bioresonantie
Traditioneel
Biologisch
Manipulaties
Lichaamswerk
Meditatie
Hypnose
Yoga
Qigong
Biofeedback
Overige
Boekbespreking
Spreuken
Tegengif
Documenten
TV programma Uitgedokterd
Engish Articles
DISCLAIMER
Vette Vis: gezond of niet?
Share |
Twijfels over gezonde vette vis, gepubliceerd op vrijdag 24 maart 2006. Vette vis eten is gezond en goed voor hart en bloedvaten. Dat denkt iedereen. Maar uit nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze visie misschien niet waar is. Na het vergelijken van 89 studies over visolie is geen enkel bewijs gevonden voor de vermeende positieve effecten op de gezondheid.

Visolie zinloos...???


De Britse krant The Independent meldde vrijdag 24 maart dat onderzoek van de universiteit van East Anglia en acht andere instituten aannemelijk maakten dat 'gezonde vette vis'een mythe zou kunnen zijn.

De Britse hartstichting reageerde geprikkeld en riep op om nader onderzoek te doen. De verkopers van visolieproducten meenden dat mensen verschillend kunnen reageren op de consumptie van visolie en dat er wel degelijk voordelen zijn.

De onderzoekers sluiten overigens niet uit dat visolie positieve effecten kan hebben op de gezondheid. Ze willen ook niet dat mensen nu geadviseerd wordt niet langer meer extra vette vis te eten dan een tot twee porties per week. Wel menen ze dat er reden is om de grote voordelen voor de gezondheid kritisch te bekijken. Tevens dat het nodig is te kijken naar het voorkomen van schadelijke hoeveelheden kwik in vissen en in visolie.

Aan het eten van (vette) vis, zoals makreel of zalm zijn al veel positieve gezondheidseffecten toegeschreven. Het zou de kans op een hartaanval aanzienlijk verkleinen, een vroeggeboorte kunnen voorkomen, werkzaam zijn tegen huidkanker en het risico op prostaatkanker verminderen. Wetenschappers hebben deze gezondheidsclaims nog niet helemaal afgeschreven, maar nader onderzoek moet uitwijzen wat er nu eigenlijk van waar is.

Sites

Gedeeltelijk naar een publicatie van Planet Internet

Gerelateerde artikelen

Share |

Commentaar
Schrijf commentaar
Naam:
Onderwerp:
Security Image

Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/

 
© Copyright 2012 Stichting voor innovatief onderzoek en onderwijs
van complementaire behandelwijzen. Alle rechten voorbehouden.