complementaire en alternatieve geneeskunde
|
|
| Vitamine D en kalk bij vrouwen |
|
Vitamine D en kalk bij vrouwen helpt tegen botverlies. Maar helpt het ook dat vrouwen beter functioneren? Een grote studie die in het september nummer uit 2008 van een medisch tijdschrift gepubliceerd werd wees uit van niet.
Voor de studie namen meer dan 30.000 vrouwen in de VS het vitamine supplement en de calcium, of een placebo. Hert resultaat was niet bijzonder. De onderzoekers meldden aan het eind van de behandelingsduur van 1 jaar: As the first long-term randomized trial to examine the effectiveness of calcium and vitamin D in protecting against decline of physical functioning in older women, the results did not support benefit. [1] Eerder onderzoek demonstreerde wel een duidelijk positief effect van vitamine D op het verminderen van de kans op botbreuken. [2] Oral vitamin D supplementation between 700 to 800 IU/d appears to reduce the risk of hip and any nonvertebral fractures in ambulatory or institutionalized elderly persons. An oral vitamin D dose of 400 IU/d is not sufficient for fracture prevention. Referenties[1]: Brunner RL, Cochrane B, Jackson RD, Larson J, Lewis C, Limacher M, Rosal M, Shumaker S, Wallace R; Women's Health Initiative Investigators. | Calcium, vitamin D supplementation, and physical function in the Women's Health Initiative. | J Am Diet Assoc. | 2008 Sep;108(9):1472-9. [2]: Bischoff-Ferrari HA, Willett WC, Wong JB, Giovannucci E, Dietrich T, Dawson-Hughes B. | Fracture prevention with vitamin D supplementation: a meta-analysis of randomized controlled trials. | JAMA. | 2005 May 11;293(18):2257-64.
Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/ |
||
|
|
| Bezoekers? |
|---|
| We hebben 29 gasten online |
|
Onze sponsor
Uw advertentie hier? |
|
|
|
|
van complementaire behandelwijzen. Alle rechten voorbehouden.
