Grootste objectieve website voor
 complementaire en alternatieve geneeskunde
Beoordeling
Definities
Maatschappij
Kosteneffectief
Science
Onderwijs
Student
Politiek
Gezondheidscolumn
Ziekten
AIDS en HIV
Alzheimer
Angst en Depressie
Artrose
Astma
Beroerte
Burnout
Candida
Cholesterol
Chronische pijn
Crohn
Depressie
Diabetes
Dystrofie
Eczeem
Fibromyalgie
Hartproblemen
Hoge Bloeddruk
Hooikoorts
Kanker
Migraine en hoofdpijn
Multiple sclerose
Parkinson
Prostaatvergroting
Reuma
RSI
Slaapproblemen
Vermoeidheid
Vrouwenziekten
Meest gebruikte behandelwijzen
Acupunctuur
Manuele Therapie
Supplementen
Homeopathie
Fytotherapie
Natuurgeneeswijze
Antroposofie
Andere behandelwijzen
Energetisch
Bioresonantie
Traditioneel
Biologisch
Manipulaties
Lichaamswerk
Meditatie
Hypnose
Yoga
Qigong
Biofeedback
Overige
Boekbespreking
Spreuken
Tegengif
Documenten
TV programma Uitgedokterd
Engish Articles
DISCLAIMER
Home arrow Meest gebruikte behandelwijzen arrow Supplementen arrow Multivitamines A en E zinloos
Multivitamines A en E zinloos
Share |
let op vitamines zijn niet altijd goedMultivitamines met vitamine A en E zijn zinloos en vermoedelijk zelfs niet goed voor de gezondheid. In een grote studie werden in het totaal 68 onderzoeken samengevat; het ging om 232606 patienten. Deze meta-analyse die in de JAMA gepubliceerd werd, sugereerde dat het slikken van multivitamine preparaten met betacaroteen, vitamine A en E de totale mortaliteit licht toenam (5%), na het weglaten van minder strakke (high bias) onderzoeken. De rol van vitamine C en selenium blijft op basis van dit onderzoek onduidelijk. Deze twee vitamines hadden in ieder geval geen effecten op de mortaliteit.

Deze bevindingen sluiten aan bij het groeiend besef dat je beter anti-oxidanten en vitamines tot je kan nemen op basis van natuurlijke producten. Van fruitsappen is inmiddels duidelijk geworden dat deze op veel gebieden positieve gezondheidseffecten hebben. Daar zitten dan natuurlijk ook betacaroteen, vitamine A en E in, maar samen met veel andere stoffen en in een bepaalde balans. Hier in Nederland heeft professor Jan van de Greef, een van onze adviseurs, bij TNO aannemelijk gemaakt dat juist die natuurlijke multi-component preparaten, zoals sappen, een meer gebalanceerde werking hebben door onderlinge positieve interacties in ons lichaam. Het idee dat je een vitamine uit het geheel isoleert en dan inneemt is natuurlijk niet natuurlijk. Waarom denken we altijd zo simpel en monocausaal...

De conclusie was:

We did not find convincing evidence that antioxidant supplements have beneficial effects on mortality. Even more, beta carotene, vitamin A, and vitamin E seem to increase the risk of death. Further randomized trials are needed to establish the effects of vitamin C and selenium.[1]

Literatuur

Sies H. Introductory remarks. In: Sies H, ed. Oxidative stress. Orlando, Fla: Academic Press; 1985:1-7.

Halliwell B, Gutteridge JMC. Free Radicals. In: Biology and Medicine. 3rd ed. London, England: Oxford University Press; 1999.

Halliwell B. Antioxidant defense mechanisms: from the beginning to the end (of the beginning). Free Radic Res. 1999;31:261-272

Papas AM. Diet and antioxidant status. In: Papas AM, ed. Antioxidant Status, Diet, Nutrition, and Health. Boca Raton, Fla: CRC Press; 1998:89-94.

Balluz LS, Kieszak SM, Philen RM, Mulinare J. Vitamin and mineral supplement use in the United States: results from the third National Health and Nutrition Examination Survey. Arch Fam Med. 2000;9:258-262.

Radimer K, Bindewald B, Hughes J, Ervin B, Swanson C, Picciano MF. Dietary supplement use by US adults: data from the National Health and Nutrition Examination Survey, 1999-2000. Am J Epidemiol. 2004;160:339-349.

Millen AE, Dodd KW, Subar AF. Use of vitamin, mineral, nonvitamin, and nonmineral supplements in the United States: the 1987, 1992, and 2000 National Health Interview Survey results. J Am Diet Assoc. 2004;104:942-950.

Nichter M, Thompson JJ. For my wellness, not just my illness: North Americans' use of dietary supplements. Cult Med Psychiatry. 2006;30:175-222. 

Herbert V. The value of antioxidant supplements vs their natural counterparts. J Am Diet Assoc. 1997;97:375-376. 


Referenties

[1]: Bjelakovic G, Nikolova D, Gluud LL, Simonetti RG, Gluud C. | Mortality in Randomized Trials of Antioxidant Supplements for Primary and Secondary Prevention, Systematic Review and Meta-analysis | JAMA | 2007 Feb 28: 297(8):842-57

Share |

Commentaar
Schrijf commentaar
Naam:
Onderwerp:
Security Image

Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/

 
© Copyright 2012 Stichting voor innovatief onderzoek en onderwijs
van complementaire behandelwijzen. Alle rechten voorbehouden.