complementaire en alternatieve geneeskunde
|
|
Meest gebruikte behandelwijzen
Supplementen
Vitamine D vermindert kans op kanker
| Vitamine D vermindert kans op kanker |
|
In het Geneesbulletin van december 2007, nummer 41 bespreekt dr A.J.F.A. Kerst de resultaten van een groot gerandomiseerd en placebogecontroleerd onderzoek. In dit onderzoek werd het effect van suppletie van vitamine D met extra calcium onderzocht, waarbij de kans op botbreuken de primaire en de kans op kanker onderzocht werden. De conclusie was dat vitamine D suppletie daadwerkelijk de kans op kanker bij vrouwen na de menopauze verkleint:
De samenvatting luidde: Dit is het eerste gerandomiseerde onderzoek waarin jarenlang suppletie van vitamine D werd gegeven om bij niet-vitamine D-deficiënte vrouwen de serumconcentratie van 25(OH)D van ruim 70 nmol/L te doen stijgen naar 96 nmol/L. Daarbij werd een sterke vermindering van het risico van kanker van talrijke organen gevonden, het duidelijkst na het eerste jaar. Over het geringere effect in de groep die alleen calcium kreeg bestaat onzekerheid. De enige zwakte van dit onderzoek is het feit dat kanker geen primaire maar een secundaire uitkomstmaat was. Moeilijk valt in te zien hoe hierdoor vertekening in de uitkomsten zou kunnen ontstaan. Omdat ook in vitro is aangetoond dat vitamine D in vele normale en maligne weefsels de celproliferatie- en differentiatie, de apoptose, de tumorinvasie en de angiogenese kan reguleren, is vitamine D in een dosering van ruim 1000 E (25 µg) een duidelijke kandidaat voor kankerpreventie. Hoewel vitamine D haast niets kost, worden deze preparaten de laatste jaren niet meer vergoed door de ziektekostenverzekeraars en zijn de meest gebruikte tabletten van 400 IE (10 µg) uit de handel genomen. Daardoor wordt vitamine D-suppletie bemoeilijkt in ons land. Bepaalde combinatiepreparaten van calcium en vitamine D worden overigens wel vergoed, maar die zijn geregistreerd voor osteoporose. In Nederland is toevoeging van vitamine D aan voedingsmiddelen, zoals melk, niet toegestaan. Margarine, halvarine en bak- en braadproducten worden wettelijk verplicht verrijkt met vitamine D. Aan de overige voedingsproducten wordt facultatief vitamine D toegevoegd ter compensatie van verliezen die zijn ontstaan tijdens het bereidingsproces. De normale dagelijkse behoefte voor volwassenen is 5 µg vitamine D. De Gezondheidsraad adviseert voor volwassenen 61 t/m 70 jaar 7,5 µg en voor personen vanaf 71 jaar 12,5 µg.3 Voor mensen die weinig buiten komen of een donkere huidskleur hebben is de behoefte wat hoger: personen 51 t/m 70 jaar 10 µg en voor personen vanaf 71 jaar 15 µg. Bronnen1. Lappe JM, et al. Vitamin D and calcium supplementation reduces cancer risk: results of a randomized trial. Am J Clin Nutr 2007; 85: 1586-1591. 2, Holick MF. Vitamin D Deficiency. N Engl J Med 2007; 357: 266-281. Gezondheidsraad. 3. Voedingsnormen calcium, vitamine D, thiamine, riboflavine, niacine, panthoteenzuur en biotine. Den Haag: Gezondheidsraad 2000, publicatie nr 2000/12.
Powered by JoomlaCommentCopyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved.Homepage: http://cavo.co.nr/
|
|||||||||
|
|
| Bezoekers? |
|---|
| We hebben 39 gasten online |
|
Onze sponsor
Uw advertentie hier? |
|
|
|
|
van complementaire behandelwijzen. Alle rechten voorbehouden.
